Mot nya mål

Mot nya mål
Mot nya mål!

söndag 13 juni 2021

Läsårsutvärdering - analys

 Analysarbete är svårt och kräver en struktur som man får utveckla över tid. Vi använder oss nu av Skolverkets modell med anpassning till vår verksamhet. Här kommer årets frågebatteri som tar utgångspunkt i en nulägesbeskrivning med kunskapsresultat/statistik, elevintervjuer och hela årets systematiska arbete för att utveckla undervisningen. 

1.      NULÄGESBESKRIVNING 

 

Hur ser kunskapsresultaten ut?  

I diskussionerna - utöver underlag på skolnivå, väg också in era individuella undervisningsanalyser/mina elevhälsoinsatser 

 

A.      Visar resultaten på en önskad/oönskad utveckling jämfört med föregående termin/år? (årskullar, grupper/klasser) 

 

B.      Vad visar resultaten för flickor och pojkar? (jämför mellan ämnen, tidigare termin/år)? 

 

C.       Kan man se mönster eller tendenser i resultaten sett över tid? (årskullar, kön, grupper/klasser) 


D.      Vilka likheter och olikheter finns mellan resultaten i våra olika elevgrupper/ämnen?    

 

2.      IDENTIFIERING AV PROBLEM 

 

Vilka problem kopplat till elevernas resultat och måluppfyllelse har vi identifierat?  

Numrera problemen och ta med till steg 3. 

2.1 

2.2 

2.3 

osv...  

 

3.      ANTAGANDEN OM ORSAKER - Vilka är de tänkbara orsakerna till dessa problem?  

Använd alla dessa tre nivåerna när ni analyserar respektive problem ni identifierat.  

  • Individnivå - elevers förutsättningar  
  • Processnivå - undervisning (planering, genomförande, utvärdering), andra arbetsprocesser, lärmiljön, formativ bedömning  
  •  Strukturnivå - organisation/resurser (personal och materiella) styrning och ledning på olika nivåer, mål och planer 

4.      IDENTIFIERING AV UTVECKLINGSOMRÅDEN OCH INSATSER 

 

Det är orsakerna till ett problem som är möjliga att åtgärda. Utifrån de problem ni identifierat och orsakerna till dessa problem, formulerar ni här ett antal utvecklingsområde med förslag på insatser inom varje utvecklingsområde.  

 

De utvecklingsområden och insatser ni identifierar ska bygga på era antaganden om orsaker och vara realistiska att genomföra samt utgå från styrdokumenten.  

 

Insatserna ska vara inriktade mot processnivån (undervisning och andra arbetsprocesser) och/eller strukturnivån (organisation, styrning och ledning på olika nivåer).  

Beskriv de utvecklingsområden och innehållet i de insatser som ni identifierat. Utgå från era antaganden om orsaker. Diskutera på vilket sätt insatserna skulle kunna genomföras. Vem gör vad och när? 

 

Under processen är det viktigt att gå tillbaka och ställa frågorna:  
• Vilka insatser planerar vi att genomföra?  
• Vilka insatser är det rimligt att genomföra?  
• Hur kan insatserna bäst genomföras?  
• Vilken koppling finns mellan våra antaganden om orsaker till problemen och insatserna?  
• Vilka insatser kommer att ha störst möjlighet att påverka elevernas resultat? Hur vet vi det? 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar