Mot nya mål

Mot nya mål
Mot nya mål!

lördag 23 januari 2021

Värdegrundsarbetet i ämnena

 Skolans värdegrundsarbete - om, genom och för  

Textruta

Del 1 Värdegrund:


Kollegiet har tillsammans identifierat behovet av att tydliggöra och konkretisera hur vi arbetar med skolans värdegrund. 

Diskussionerna dokumenteras direkt i detta dokument, tabell nedan.
 


Arbetet med värdegrunden gynnas när personalen tillsammans tolkar styrdokumenten för att nå en samsyn. När personal tillsammans med barn och elever löpande tolkar och omsätter värdegrunden i vardagen, kan den genomsyra verksamheten och uppfylla styrdokumentens mål. 

Om värdegrundsarbetet sker skiljt från kunskapsuppdraget och det dagliga arbetet uteblir meningsskapande samtal om värdegrundens innebörd. Då minskar också utrymmet för kritisk reflektion, vilken är en viktig förmåga för att kunna verka aktivt i demokratin. 

Att se utbildningens uppdrag kring kunskaper och värden som en helhet är enligt utbildningsvetenskaplig forskning en generell framgångsfaktor och bidrar till att öka måluppfyllelsen.

    

Börja med att gemensamt titta på filmklipp om skolans värdegrund på Skolverket   

  1.      

  • Pröva att hitta konkreta exempel på situationer där ni arbetar med skolans värdegrund. Leta i undervisningen var finns, syns och prövas de värden som utgör skolans värdegrund i ert ämne? 
  • Använd de tre perspektiven (om, genom och för) när ni samlar in era exempel. Perspektiven finns med i filmen. 

  1.  

Textruta 


Tre cirklar överlappar varandra: Lära OM, Lära GENOM, Lära FÖR
 

Ämneslag:  

Närvarande: 

Var finns, syns och prövas de värden som utgör skolans värdegrund i undervisningen i ert ämne? 


 

 

KUNSKAP

OM 

 

 

 

 

 

 

KUNSKAP 

GENOM 

 

 

 

 

 

 

KUNSKAP 

FÖR 

 

 

 

 

 

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar