Rutiner och struktur är en av de viktigaste grunderna för en verksamhet där fokus ligger på eleverna och skolutveckling. Inför läsåret 2019/2020 släpper vi nu kollegiets sjunde guide, Vialundsguiden.
Här kommer inledningen och några urklipp, nedan finns länk till guiden i sin helhet:
På
Vialundskolan är kunskap i fokus.
En
skolas främsta tillgång är dess elever och personal.
I undervisningssituationen är det lärarna som står eleverna
närmast. För att eleverna ska få maximal utdelning i sitt kunskapsinhämtande ska fokus ligga på utveckling av undervisningen och elevernas delaktighet i sitt eget lärande.
I undervisningssituationen är det lärarna som står eleverna
närmast. För att eleverna ska få maximal utdelning i sitt kunskapsinhämtande ska fokus ligga på utveckling av undervisningen och elevernas delaktighet i sitt eget lärande.
Vid terminsstart läsåret 2013/2014 sjösattes den första Vialundsguiden och det här är den sjunde versionen i ordningen. Syftet är bibehålla gemensamma riktlinjer, god struktur och tydlighet för personalgruppen då det kommer till att arbeta mot skolans viktigaste mål – att alla elever ska ligga i sin personliga framkant.
Vialundsguiden ska ses som en handledning vilken utifrån
resultat och behov förändras över tid. Den utger sig inte för att bestämma
undervisningsmetoder, stoffurval eller dylikt, utan ger en grund för gemensamma
rutiner i skolsituationen. Forskningen är enig om att gemensamma mål, vilka
alla arbetar mot och förhåller sig till, är ett framgångskoncept.
Vialundsguiden är en viktig del i det systematiska
kvalitetsarbetet och arbetas fram läsårsvis av personalstyrkan, genom kontinuerliga
utvärderingar och analyser av resultat och trivselenkäter. Elevintervjuer och
kollegiala besök är ytterligare underlag som färgar innehållet.
Guiden delges
personalen vid läsårsstart. Vialundsguiden kompletterar skolans verksamhetsplan
där mål tydliggörs inför varje nytt läsår.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar