Från Skolverkets hemsida:
Elevhälsan ska finnas i grundskole- och gymnasieutbildningen och ska enligt skollagen främst vara förebyggande och hälsofrämjande. Elevernas utveckling mot utbildningens mål ska stödjas. När skolarbetet har fokus på det som får elever att må bra behövs mindre tid för det förebyggande och åtgärdande arbetet. Pedagogerna och elevhälsans personal kan bidra på olika sätt genom att arbeta i tvärprofessionella team.
Elevhälsan är en del av skolans verksamhet och behöver därför ingå i skolans systematiska kvalitetsarbete. Systematiskt innebär att arbetet är strukturerat och långsiktigt. Utgångspunkten i arbetet är att identifiera områden som är särskilt angelägna att utveckla för att uppfylla målen.
Vi ska inte massproducera dokument men att tydliggöra insteg och arbete, med utgångspunkt i elevernas och skolans behov/analys har varit ett steg i rätt riktning för oss. Elevhälsan är aktiva och tar del i terminsanalyser(gör liksom pedagogerna utvärdering av sina insteg)och ingår i skolans trygghetsgrupp. Här nedan insteg på olika nivåer direkt kopplat till skolans SKA(systematiska kvalitetsarbete):
- elev
- grupp
- personal
Översikten kompletteras på EHT och är ett levande dokument.
Klicka på bilden för tydligare version. |
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar