På Vialundskolan arbetar vi med kollegialt lärande, på ett mer medvetet och strukturerat sätt än tidigare, sedan höstterminen 2013. Pedagoger besöker varandras lektioner och följer upp besöken med samtal om: Varför blir det som det blir när man gör som man gör?
(Hans-Åke Scherp)
Under vårterminen lägger vi in ett moment utifrån Dylan Williams bok och nyckelstrategier för formativ bedömning hamnar i fokus.
Kollegialt lärande Vialundskolan vt 2014
”Om alla lärare inser att de
måste förbättra sin metodik för att de ständigt kan bli ännu bättre, och inte
för att de inte är bra nog, och fokusera på de saker som enligt forskningen
innebär störst skillnad för eleverna, då kan vi förbereda våra unga
att utvecklas framgångsrikt i
2000-talets oerhört komplexa och oförutsägbara värld.”
Dylan William, Att följa
lärande-formativ bedömning i praktiken, s 176.
Nyckelstrategier för formativ bedömning i skolan:
1.
Att klargöra, delge och skapa förståelse för
förväntade lärandemål och kriterier för framsteg.
2.
Att åstadkomma effektiva klassrumsdiskussioner,
aktiviteter och inlärningsuppgifter som visar på att lärandet har skett.
3.
Att ge feedback som för lärandet framåt.
4.
Att aktivera eleverna till att bli
läranderesurser för varandra. *
5.
Att aktivera eleverna till att äga sitt eget
lärande. *
Välj en eller två av teknikerna i boken och
pröva dessa i klassen/gruppen.
*Se kopieringsunderlag, kapitel 6 och/eller
7.
Följ upp med din lärarkollega.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar