Mot nya mål

Mot nya mål
Mot nya mål!

söndag 29 juli 2012

Läxor :) eller :(

Just nu pågår en intressant debatt/diskussion om läxor och i många fall kommer den att handla om att läxor är någonting gammalt och förlegat, negativt. Jag vet inte riktigt vad jag tycker men sammanställer ändå en del av mina oklara och ostrukturerade tankegångar här på bloggen.

För eller emot läxor? Nja, det vill jag inte riktigt svara på för är det så vi ska tänka? Vi pedagoger jobbar med människor och lärprocesser och kan inte ha en färdig pedagogisk modell för vilka metoder eller sätt som rätt eller fel, utvecklande eller nedbrytande då det kommer till kunskapsinhämtning och lärandeprocesser, eftersom individualiseringen kräver motsatsen. Och världen förändras. Statiskt tänk får gå bort.   

Vad är det vi lägger i begreppet läxor eller hemarbete? Handlar det om korvstoppning, att läsa 20 sidor i en bok och memorera det för att kunna visa fröken på att man kan lära sig saker utantill eller är det en diskussion som fortsätter på twitter efter lektionens slut bara för att intresset finns och elev eller lärare uppmanar till det? Är det något frivilligt eller påtvingat, morot eller piska? Är det förberedelse för en kommande lektion eller är det repetition och efterarbete? Intervju med mormor om pensionssystemet, spioneri på stan inför arbete om könsroller, kommentera klasskamratens författarblogg, kolla partiledardebatt...

Jag kan inte säga att jag tycker hemarbete är fel.

Jag inte heller säga att allt hemarbete är rätt och nödvändigtvis sker i hemmet som ordet i sig signalerar.

Flipped classroom, ska vi se tankarna som finns där som att man gör en del hemarbete för att få ut mer av tiden/lektionerna i skolan? Jag själv måste bli bättre insatt för att kunna svara på det. Det vill och ska jag lära mig mer om, ger mig själv en liten läxa där helt enkelt!

Funderar vidare...

Erica :)


Bildtext: Logga tillverkad på fritiden av elev i klass 9c på Vialundskolan då vi arbetade med tema Hållbar utveckling, är himla osäker på om det var en läxa eller ej, men bra blev det!

Bild: Benjamin Holm 

 



   

2 kommentarer:

  1. Intressant inlägg.
    När det gäller det flippade klassrummet så är det inte samma sak som att man måste vare sig använda sig av film eller läxor. Det är inte så enkelt som att säga att det flippade klassrummet använder läxor för att få fri tid i klassrummet. En flippaläxa är till för att eleverna ska vara förberedda inför ett kommande moment och för att läraren ska få möjlighet att få veta var eleverna befinner sig samt vilken hjälp de behöver för att ta sig vidare.

    Läxor får inte motiveras med att vi annars inte hinner med det vi ska på skoltid. (Gäller både traditionellt och flippat.) Det är ingen vettig anledning att ge läxor.
    Det flippade klassrummet vill att vi reflekterar över HUR vi använder klassrumstiden. Och egentligen kan vi lika gärna lägga även flippaläxorna på skoltid.
    / @braneback

    SvaraRadera
  2. Hej!

    Toppen med kommentar från en som kan detta med flippade klassrum!

    Läxor utan mening och som stöd för att läraren ska hinna med "kursen" är ju såklart galet. Jag känner FK(flippade klassrum)mer handlar är ett pedagogiskt förhållningssätt som bygger på elevernas delaktighet i sitt egna lärande och lärare som handleder, typ formativ bedömning.
    Right?

    Erica :)

    SvaraRadera