Framgångsfaktorer:
Personalen
- Kunnig
- Hög relationskompetens
- Engagerad
- Lojal
- Rätt fokus - elevfokus
- Höga förväntningar på alla
- Välkomnande
- Högt i tak
- Samarbetsvillig
- Lösningsfokuserad
- Ansvarstagande
- Omvärldsorienterad
- Modig-vågar prova nytt
Laget före jaget och eleverna först
Struktur och rutiner:
Kan låta trist men ack så viktigt. Dessutom måste rutinerna vara "aktiva" och det spelar ingen roll hur tydliga dokument och struktur en verksamhet har om det inte finns en skicklig personal som kan arbeta utifrån dessa. Att verkställa och hålla i det vi ser att verksamheten behöver för att fungera väl. På Vialundskolan finns den där personalgruppen, se beskrivning ovan. Grunden för fungerande rutiner och struktur är ett tydligt gemensamt fokus där utgångspunkten är våra styrdokument och eleven. Naturligtvis måste en struktur i form av genomtänkt organisation ligga som bas.
Systematiskt kvalitetsarbete:
Låter byråkratiskt och vansinnigt tråkigt men är verkligen roligt när man får kläm på det. SK kan alltid utvecklas och göras bättre. För oss på Vialund innebär det att pedagoger arbetar med individuella betygsanalyser, årskursvis, ämnesvis och skolövergripande. I denna blogg finns dessa dokument i flödet. Ett arbete sker även på kommunnivå tex med likvärdig bedömning och jämförelse mellan slutbetyg och resultat på nationella prov. Infomentor och Skolverket förser oss med bra statistik.
Vi gör återkommande samma uppföljningar och utvärderingar samtidigt som vi ständigt förfinar arbetet och försöker utveckla analysarbetet. Vi arbetar en del med elevintervjuer utifrån enkäter om trygghet och trivsel, något vi funnit mycket givande. Att göra bra analyser är riktigt svårt. Nuvarande läsår är göt vi Skolinspektionens enkät och det är ett omfattande underlag som vi arbetar igenom i föräldraforum, personalgruppen samt elevrådet.
Denna översikt har vi använt vid studiebesök för att visa en grovplanering
för vårt systematiska kvalitetsarbete.
|
Elevhälsan:
Elevhälsan ska ha fokus på det främjande och förebyggande arbetet.
Det är inte bara, det kräver att man planerar och strukturera detta arbete om det ska få ta plats.
Vi arbetar gemensamt på hela skolan med Tio goda vanor.
Samarbetet mellan elevhälsan och hela personalstyrkan är avgörande för att arbetet ska fungera. Att skolutveckling ska ske. Det är ingen som remitterar något till någon. Det är inte ditt eller mitt arbete, dina eller mina elever utan vårt arbete med våra elever. Arbete och insteg planeras tillsammans och utgår från läsårsanalys, styrdokument och forskningen. Bra litteratur/läsning:
Finns att beställa hos Skolverket för relativt rimlig kostnad.
|
Elevhälsan gör liksom pedagoger individuella analyser av sitt arbete och deltar sedan i termins- och läsårsanalys med hela personalstyrkan. Elevhälsans insteg vävs in i det skolgemensamma systematiska kvalitetsarbetet.
Det är glädjande att elevhälsans arbete i Kumla kommun fått nationell spridning.
Det känns bra att våra skolsköterskors omfattande arbete med hälsosamtal tas tillvara(ELSA).
Ett omfattande underlag som gett oss tydlig riktning i arbetet med sömn tillsammans med Örebro universitet. Nedan länk till sömnprojektet, SVT september 2019.
Kunskap i fokus:
Vialundskolan har fokus på utvecklingen av undervisningen.
Resultatkonferenser genomförs varje termin utöver analyser av resultat terminsvis.
Utifrån våra analyser har vi arbetat fram en mall som vi använder vid kollegiala besök.
Jag som rektor besöker alla lärare varje läsår, en del flera gånger och ibland följer jag klasser för att se hela deras skoldag. Besök följs upp med samtal om undervisningens kvalitet och utvecklingsområden. Förstelärarna gör tjugo besök per termin och alla lärare besöker en kollega var per termin. I denna blogg delges arbetsbeskrivningar för våra förstelärare som har tydliga uppdrag.
I dagarna arbetade hela personalgruppen vi med en skolgemensam bedömning av skolans kvalitet och ringade in utvecklingsområden. På vårterminen gör vi en SWOT-analys som blir del av vår verksamhetsplan.
I dagarna arbetade hela personalgruppen vi med en skolgemensam bedömning av skolans kvalitet och ringade in utvecklingsområden. På vårterminen gör vi en SWOT-analys som blir del av vår verksamhetsplan.
Tio goda vanor inklusive PULS:
I fliken till höger här i bloggen finns en hel del inslag gällande vår skolas arbete med tio goda vanor och Puls för lärande. Det handlar om att se HELA eleven. Lärande för härlsa och hälsa för lärande.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar