Mall gjord av Lars Thorin, dock i omarbetat digitaliserad layout av ledningsresurs Marika Jonsson på Vialundskolan i Kumla kommun. Fungerar väl som diskussionsunderlag i mindre grupper/arbetslag på t.ex. APT för att ringa in var fokus bör ligga då det kommer till verksamhetsutveckling.
Bedömning av skolans kvalité
Diskutera och gör en gemensam bedömning för respektive
område i matrisen nedan
Område
|
Acceptabel nivå
|
Bra nivå
|
Utmärkt nivå
|
1
Normer
och värden
|
Skolan arbetar vid enstaka
tillfällen med de olika diskrimineringsgrunderna kön, etnicitet, sexuell läggning, religion eller funktionsnedsättning
i undervisningen. Olika typer av kränkningar och mobbningsärenden hanteras skyndsamt av skolans personal och elevhälsoteam
|
Skolan arbetar regelbundet
aktivt och förebyggande med de olika diskriminerings-grunderna kön,
etnicitet, sexuell läggning, religion eller funktionsnedsättning i
undervisningen. Olika typer av kränkningar och mobbningsärenden hanteras skyndsamt och med bra resultat av
skolans personal och elevhälsoteam
|
Skolan arbetar ofta
aktivt och förebyggande med de olika diskrimineringsgrunderna kön, etnicitet, sexuell läggning, religion
eller funktionsnedsättning i undervisningen. Olika typer av kränkningar
och mobbningsärenden hanteras skyndsamt
med goda resultat av skolans personal och elevhälsoteam
|
Kommentar:
Åtgärder?
|
Klicka eller tryck här för att
ange text.
| ||
2
Kunskapssyn
och lärande
|
Skolans arbete utgår i
huvudsak från läroplanens långsiktiga förmågor. Klassrumsarbetet präglas till viss del av en lärmiljö som är
kreativ, inspirerande och lustfylld. Eleverna vet till viss del vad de ska lära sig inom olika arbetsområden
|
Skolans arbete utgår ofta
från läroplanens långsiktiga förmågor. Klassrumsarbetet präglas ofta av en lärmiljö som är kreativ,
inspirerande och lustfylld. Eleverna vet ofta
vad de ska lära sig inom olika arbetsområden
|
Skolans arbete utgår alltid
från läroplanens långsiktiga förmågor. Klassrumsarbetet präglas alltid av en lärmiljö som är kreativ,
inspirerande och lustfylld. Eleverna vet alltid
vad de ska lära sig inom olika arbetsområden
|
Kommentar
Åtgärder?
|
Klicka eller tryck här för att
ange text.
| ||
3
Arbete
med barn i behov av särskilt stöd och anpassning av lärmiljöerna
|
Klassrumsarbetet anpassas i huvudsak efter barn i behov av särskilt stöd. Stödåtgärder
vidtas till viss del då elever
riskerar att ej nå målen eller då eleverna vill nå längre i sin
kunskapsutveckling
|
Klassrumsarbetet anpassas ofta efter barn i behov av särskilt stöd. Stödåtgärder vidtas ofta då elever riskerar att ej nå
målen eller då de vill nå längre i sin kunskapsutveckling. Stödet ger ofta önskat resultat på elevernas
kunskaper
|
Klassrumsarbetet anpassas alltid efter barn i behov av särskilt stöd. Stödåtgärder vidtas alltid då elever riskerar att ej nå
målen eller då de vill nå längre i sin kunskapsutveckling. Stödet ger gott resultat på elevernas kunskaper
|
Kommentar:
Åtgärder?
|
Klicka eller tryck här
för att ange text.
| ||
4
Skolans
förmåga att arbeta med läroplanens kapitel 1 och 2
|
Skolans arbete präglas till viss del av samarbete mellan elever, lust, nyfikenhet,
kreativitet, kommunikation, språkutveckling. Arbetet sker till viss del i demokratiska
arbetsformer där elevernas intressen tas tillvara
|
Skolans arbete präglas ofta av samarbete mellan elever, lust, nyfikenhet, kreativitet,
kommunikation, språkutveckling. Arbetet sker ofta i demokratiska arbetsformer där elevernas intressen tas
tillvara
|
Skolans arbete präglas alltid av samarbete mellan elever, lust, nyfikenhet, kreativitet,
kommunikation, språkutveckling. Arbetet sker alltid i demokratiska arbetsformer där elevernas intressen tas
tillvara
|
Kommentar:
Åtgärder?
|
Klicka eller tryck här för att
ange text.
| ||
5
Bedömning
av elevers kunskaper
|
Eleverna bedöms till
viss del på hur väl de klarar förmågorna i kunskapskraven. Formativ
bedömning sker till viss del i
klassrummen. Elevernas tankar utmanas till
viss del via förståelsefördjupande frågor. Omdömen inför
utvecklingssamtal handlar till viss
del om kunskapskraven
|
Eleverna bedöms ofta
på hur väl de klarar förmågorna i kunskapskraven. Formativ bedömning sker ofta i klassrummen. Elevernas tankar
utmanas ofta via
förståelsefördjupande frågor. Omdömen inför utvecklingssamtal handlar ofta om kunskapskraven och innehåller
ibland hur eleven ska få träna vidare i skolan
|
Eleverna bedöms alltid
på hur väl de klarar förmågorna i kunskapskraven. Formativ bedömning sker alltid i klassrummen. Omdömen inför
utvecklingssamtal handlar alltid
om kunskapskraven och innehåller även
i de flesta fall hur eleven ska få träna vidare i skolan
|
Kommentar:
Åtgärder?
|
Klicka eller tryck här för att
ange text.
| ||
6
Ledarskap
och samarbete
|
Skolan leds till
viss del med en vision och långsiktiga mål. Ledarskapet pekar till viss del ut vägen mot målet för
medarbetare, elever och vårdnadshavare. Lärares ledarskap i klassrummet
präglas till viss del av tydlighet
och en meningsfull och intressant undervisning
|
Skolan leds ofta
med en vision och långsiktiga mål. Ledarskapet pekar ofta ut vägen mot målet för medarbetare, elever och
vårdnadshavare. Lärares ledarskap i klassrummet präglas ofta av tydlighet och en meningsfull och intressant undervisning
|
Skolan leds alltid
med en vision och långsiktiga mål. Ledarskapet pekar alltid ut vägen mot målet för medarbetare, elever och
vårdnadshavare. Lärares ledarskap i klassrummet präglas alltid av tydlighet och en meningsfull och intressant
undervisning
|
Kommentar:
|
Klicka eller tryck här för att
ange text.
| ||
7
Systematiskt
kvalitetsarbete och uppföljning av verksamhetens kvalité
|
Skolan följer till
viss del upp skolans kunskapsresultat på ämnes och klassnivå. En analys
gör ibland utifrån
kunskapsresultaten och den undervisning som bedrivs. Stödåtgärder följs till viss del upp och utvärderas.
Resultaten kopplas till viss del
mot skolans förutsättningar
|
Skolan följer ofta
upp skolans kunskapsresultat på ämnes och klassnivå. En analys görs ofta utifrån kunskapsresultat och den
undervisning som bedrivs. Stödåtgärder följs ofta upp och utvärderas. Resultaten kopplas ofta mot skolans förutsättningar
|
Skolan följer alltid
upp skolans kunskapsresultat på ämnes och klassnivå. En analys gör alltid utifrån kunskapsresultaten och
den undervisning som bedrivs. Stödåtgärder följs alltid upp och utvärderas. Resultaten kopplas alltid mot skolans förutsättningar
|
Kommentar:
|
Klicka
eller tryck här för att ange text.
|
Matris hämtad från Lars Thorin https://lartho.wordpress.com/pedagogiskt-ledarskap
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar