Elevledda utvecklingssamtal på Vialundskolan i Kumla vårterminen 2016 har rullat igång, gäller från och med denna termin för samtliga årskurser 6-9. Inför dessa samtal förbereder sig eleverna, i dialog med samtliga undervisande lärare, och detta dokumenteras i matris för respektive ämne(se nedan). Den formativa bedömningen utgör grunden i arbetet med de elevledda utvecklingssamtalen och är ett led i skolans arbete med att utöka elevernas delaktighet och möjlighet till ansvarstagande för sin skolgång.
Arbetet med de elevledda utvecklingssamtal har initierats av pedagoger på Vialundskolan och samordnas av förstelärarna, de första utvärderingarna visar på klart positiva resultat.
Detta sätt att arbeta med utvecklingssamtal leder till att eleverna tar ett grepp om sina studier och ytterligare involveras i sin egen inlärning.
Arbetet med de elevledda utvecklingssamtal har initierats av pedagoger på Vialundskolan och samordnas av förstelärarna, de första utvärderingarna visar på klart positiva resultat.
Detta sätt att arbeta med utvecklingssamtal leder till att eleverna tar ett grepp om sina studier och ytterligare involveras i sin egen inlärning.
Möjlighet ges till både elever, vårdnadshavare och pedagoger att ha en direkt dialog om respektive ämne då alla undervisande pedagoger finns på plats vid samtalet.
Exempel från ett ämne nedan(idrott)
Samtalet resulterar i en framåtsyftande IUP. Denna läggs in i skolans lärplattform.
Mall nedan Copyright: Michael Pihl, idrottslärare på Vialundskolan
Exempel från ett ämne nedan(idrott)
Samtalet resulterar i en framåtsyftande IUP. Denna läggs in i skolans lärplattform.
Mall nedan Copyright: Michael Pihl, idrottslärare på Vialundskolan
Inför mitt utvecklingssamtal
För att du ska förstå ditt terminsbetyg bättre och veta vad
det är du måste förbättra ska du fylla i, utifrån skolportalens bedömningar,
matriserna nedanför.
Idrott & hälsa
F(visade inte tillräckliga kunskaper)
|
E
|
C
|
A
|
|
Förmåga 1
Röra sig
allsidigt i olika fysiska sammanhang
|
||||
Förmåga 2
Planera,
praktiskt genomföra och värdera idrott och andra fysiska aktiviteter utifrån
olika synsätt på hälsa, rörelse och livsstil
|
||||
Förmåga 3
Genomföra och
anpassas utevistelser och friluftsliv efter olika förhållanden och miljöer
|
||||
Förmåga 4
Förebygga risker vid fysisk aktivitet samt hantera
nödsituationer på land och i vatten
|
Ej
genomförda förmågor:_____________________________ Betyg:__________________
Det här behöver jag förbättra/utveckla under terminen:
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar