Analysstöd för att analysera och förbättra resultat
Hela personalgruppens gemensamma arbete under KUP-dag 9 jan 2017.Underlag·
Betygsstatistik årskursvis (ht-15, vt -16, ht-16)·
Betygsstatistik flickor/pojkar·
Betygsindex jämförelse i kommunen·
Index för elevgrupper de terminer de fått betyg·
Fördelning av betyg i alla årskurser, alla kommunens högstadieskolor·
Andel av eleverna som inte når kunskapskraven i ma, sv och en (inte behöriga till gymnasiet)
1. Resultat - vilka resultat har vi nått?
a) Hur ser resultaten ut?
b) Visar resultaten på en önskad/oönskad utveckling jämfört med föregående termin/år?
c) Vad visar resultaten för flickor och pojkar? (jämför mellan ämnen, tidigare termin/år)
d) Har vi resultat som avviker markant?
e) Vilka likheter och olikheter finns mellan resultaten i våra olika elevgrupper/ämnen?
2. Analys – varför gick det som det gick?
a) Vilka orsaker och/eller åtgärder (extra anpassningar, arbetsmetoder, arbetssätt, bedömningar, kompetens m.m.) förklarar våra elevers resultat?
b) Med utgångspunkt i undervisningen, hur kan likheter och olikheter mellan resultaten i våra elevgrupper förklaras?
3. Åtgärder – hur arbetar vi framöver?
a) Vilka åtgärder behöver vi vidta utifrån analysens resultat?
b) Vad ska vi förändra/utveckla i undervisningen för att nå en högre måluppfyllelse?
c) Vilka praktiska åtgärder ska genomföras i praktiken ute i klassrummet? Vem gör vad och när?
d) Hur och när ska vi utvärdera att åtgärderna/insatserna ger önskade resultat?
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar